Türkiye Kamu Sen Toplu Sözleşme Taleplerini Devlet Personel Başkanlığına Sundu Taleplerde 4/C Başlıklı İstekler
Konfederasyon talepleri Türk İmar-Sen Genel Başkanı Necati Alsancak, Türk Haber-Sen Genel Başkanı İsmail Karadavut tarafından sunuldu.
Türkiye Kamu-Sen Toplu Sözleşme Genel Sekreteri Necati Alsancak talepleri sunmadan önce basına açıklamada bulundu. Konfederasyonların makul taleplerle masaya gelmesini söyleyen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik'e de cevap veren Alsancak, zam yağmuru yanında, hazırlanan taleplerin gayet makul olduklarını söyledi.Türkiye Kamu Sen'in talepleri arasında 4/C ile ilgili bölümlerini sunuyoruz.
SOSYAL HAKLAR
Aile Yardımı ve Çocuk Parası
•657 sayılı Kanunun 4/C maddesi kapsamında çalışan personele aile yardımı ve çocuk parası ödenmesi
•Aile yardımı gösterge rakamının 3600; çocuk parası için öngörülen göstergenin ise 500 ve 1000 olarak belirlenmesi
Yiyecek Yardımı
•Yiyecek Yardımı Yönetmeliği’nin Uzlaştırma Kurulu’nun konu hakkında verdiği karar göz önünde bulundurulmak kaydıyla yeniden düzenlenmesi, kamu görevlilerinin 399 Sayılı KHK, 657 sayılı Kanunun 4/B ve 4/C maddeleri kapsamında çalıştırılan personel ile işçi sayılmayan sözleşmeli personel de dâhil olmak üzere tamamının işçilerde olduğu gibi bir öğün yemek bedeli 7 TL’den az olmamak üzere düzenleme yapılarak, yemeklerden ücretsiz yararlanmasının sağlanması, yemek hizmeti sunulmayan ya da ücretsiz yemek imkânından faydalanmayan işyerlerinde yemek ücretinin nakit olarak personele ödenmesi ve yemek bedellerinden KDV alınması uygulamasına son verilmesi
•657 Sayılı Kanun’un 4/C maddesi hükmüne göre istihdam edilen geçici personel kadroya geçirilerek , devlet memurlarıyla aynı haklara sahip olması için 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesinde gerekli yasal düzenlemelerin yapılması ve bu kapsamda personel istihdamına son verilmesi
•657 Sayılı Kanun’un 4/C maddesine göre istihdam edilen personel kadroya geçirilinceye kadar;
-Her sözleşme döneminde sözleşme bedeli veya başka adlar altında kesinti yapılmaması,
-Çocuk ve aile yardımı verilmesi,
-Hizmet puanı verilmesi,
-Sicil numarası verilmesi,
-Kapsam dahilinde çalışan personele karşılıklı yer değiştirme hakkının verilmesi,
-Sosyal yardımlarından faydalandırılmaları,
-Aralık ayındaki ücretlerinin tam olarak verilmesi,
-Sözleşmeli personelce kullanılmayan yıllık izinlerin bir sonraki yıla devretmesi ve kurumca kullandırılmayan izinlerin, kişilerin maaşları esas alınarak ücretlerinin ödenmesi
6111 sayılı Torba Kanunu ile sözleşmeliler için kaldırılan damga vergisi ödeme zorunluluğunun 4/C’ li personeller içinde geçerli olması
www.4cmagdurlari.blogspot.com
657 SAYILI KANUNUN 4-C MADDESİ UYARINCA ÇALIŞTIRILAN PERSONEL
Ülkemizde kamu yönetimindeki çarpıklık, özellikle personel sistemi içinde kendisini göstermektedir. Kamuda 657 sayılı Kanunun 4-A, 4-B, 4-C maddeleri ile kadrolu, sözleşmeli, geçici personel çalıştırılmakta; 4924 sayılı Kanun, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamı gibi çok çeşitli statüde personel istihdam edilmektedir. Dolayısıyla bu durum, kamuda çok başlı ve karmaşık bir istihdam yapısını ortaya çıkarmaktadır. Aynı kurum içinde aynı işi yapan ancak tabi oldukları yasal mevzuatın farklı olması nedeniyle; maaşları, emeklilik hakları, iş güvenceleri, sosyal ve özlük hakları farklı olan kamu görevlileri bulunmaktadır.
Kamu hizmeti sunan çalışanların, birçok farklı hukuki düzenlemelere tabi olması, kamudaki yeknesaklığa da olumsuz etki etmektedir. Bu nedenle aynı kurum içinde aynı işi yapan ancak bir tarafta nispeten yüksek maaş alan diğer tarafta ise insan onuruna yaraşmayan haklarla çalıştırılan kesim aynı anda bulunabilmektedir. Bu tür uygulamalar nedeniyle kamuda aynı işi yapan, aynı özelliklere sahip çalışanlar arasında ücret adaletini sağlamak da sosyal eşitliğe ulaşmak da mümkün olamamaktadır.
Kamu istihdamında yeknesaklığın ve adaletin sağlanabilmesinin yolu, kamudaki çok başlı yapıyı sonlandırmaktan ve tüm çalışanların iş güvencesi, sosyal haklar, toplu sözleşmeli ve grevli sendikal hak ve izin haklarını da içeren, insanca yaşayabileceği bir ücret aldığı, asli ve süreklilik arz eden bir statüye kavuşturulmasından geçmektedir. Bu doğrultuda, farklı hukuki statü çerçevesinde istihdam edilen personelin haklarının kadrolu memurlara yaklaştırılması ve mağduriyetlerin acilen giderilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir.
Kamuda çalışanlar arasında en kısıtlı haklara sahip olan kesim ise hiç şüphesiz ki; 657 sayılı Kanunun 4-C maddesi uyarınca çalıştırılan geçici personeldir. Bu kapsamda çalıştırılan personelin yıllık izin, iş güvencesi, sosyal yardım gibi hakları bulunmazken; maaşları da son derece düşüktür. Kaldı ki; 4 Şubat 2010 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bakanlar Kurulu kararı ile bu çalışanların da kendi içinde farklı uygulamalara gidilmiş, var olan adaletsizlik daha da derinleştirilmiştir. İlgili kararla 4-C statüsünde istihdam edilen kamu görevlerinin bir bölümü için yeni haklar sunulurken, Bakanlar Kurulu Kararı’nın sadece özelleştirme sebebiyle işsiz kalan ve kalacak olan işçilerden 4-C statüsünde istihdam edilenleri kapsaması, büyük bir insan hakkı ihlalini de ortaya çıkarmıştır. Bu nedenledir ki; özelleştirme mağduru olanlar ile ihtiyaç üzerine 4-C’li statüde geçici olarak çalışanlar arasında farklı bir uygulama söz konusu olmuştur. Aynı kanunun aynı bendi uyarınca, belki de aynı kurumda çalıştırılan ve aynı işi yapan personeli farklı uygulamalara tabi tutmak ne adaletle ne de insan hakkıyla bağdaşabilir.
Bununla birlikte 2010 yılında gerçekleştirilen toplu görüşmelerde aile yardımının tüm sözleşmeli personele ödenmesi konusu karar altına alınmış olup, 2011 Genel Seçimleri öncesinde de Devlet Personel Başkanlığından sorumlu bakan olan Sayın Hayati Yazıcı, 19 Nisan 2011'de bir sendika ziyareti sırasında “4-C’li personele aile yardımı ve çocuk yardımı ödenmesi için Bakanlar Kurulu Kararı hazırlandığını” açıklamıştır. Bu açıklamanın üzerinden 7 ay geçmiş olmasına rağmen hala aile yardımı ödeneği için Bakanlar Kurulu Kararı çıkmamıştır. Yıl başında yapılan mevzuat değişikliği ile birlikte tüm sözleşmeli kamu personelinin aile yardımı ödeneği alması sağlanmışken yalnızca 4-C’li personelin bu ödenekten mahrum bırakılması, eşitlik ve hakkaniyet ilkesiyle bağdaşmayan bir durum arz etmektedir. Anayasamızın eşitlik ilkesinin bir gereği olarak, ayrım yapılmaksızın tüm kamu personeli arasında hakkaniyete uygun bir yapı oluşturulması, sosyal devlet ilkesinin aileyi ve çocukları koruma mantığının, istisnasız tüm çalışanlarımıza uygulanması, Sayın Hayati Yazıcı’nın 2011 genel seçimleri öncesinde verdiği, “4-C kapsamında çalışan personele aile yardım ödeneceği” sözünün hayata geçirilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir.
Bunun yanında yine özel kararlarla bazı kurumlarda görev yapan 4-C’li çalışanların çalışma süreleri birbirinden farklı belirlenmektedir. Buna göre TBMM’de çalışan 4-C’li personel, bir yılda 11 ay 29 gün çalışırken, TÜİK’teki 11 ay 21 gün, özelleştirme kapsamında diğer kurumlarda istihdam edilen 4-C’liler ise yılda 11 ay çalışmakta ve 1 ay boyunca maaş alamamaktadır.. Bu nedenle, yaşanan eşitsizliklerin giderilmesi, adalet ve hakkaniyet beklentilerinin karşılanması için ilgili Bakanlar Kurulu Kararı’nın 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerinin bütününü kapsaması, mevcut sözleşmelerde bu çerçevede değişiklik yapılması ve kapsam dâhilindeki geçici personelin çalışma sürelerinin 12 ay’a çıkarılması gerekmektedir.
Haziran 2011’de kamuda sözleşmeli olarak çalışmakta olan personelin kadroya geçirilmesi sağlanmışken, 4-C’li personelin kapsam dışında tutulması, kamuda sözleşmeli olarak çalışan, kamu görevlileri sendikalarına üye olma hakkı bulunan ve dolayısıyla kamu görevlisi olarak kabul edilmesi gereken 4-C’li personelin bir kez daha mağdur edilmesine neden olmuştur. Bu bakımdan Anayasanın eşitlik ilkesi adına 4-C’li personelin de kadroya geçirilmesi uygun olacaktır.
657 sayılı Kanunun 4-C maddesi uyarınca geçici olarak çalıştırılan on binlerce personel ve aileleri, yapılacak düzenleme ve çıkarılacak Bakanlar Kurulu Kararı ile sorunlarının çözüme kavuşturulmasını umutla beklemektedir.
Bu nedenle:
•4-C statüsünde personel istihdamı sınırlanmalı, asli ve sürekli hizmetlerde bulunan personel kadroya geçirilmesi
•Farklı kararlarla, kurumlara özel ödemeler kaldırılarak tüm 4-C’li personelin maaşları, emsali kadrolu personelin maaşları ile orantılı olarak belirlenmeli, tüm 4-C’li personelin özlük hakları kurum farkı gözetilmeksizin eşitlenmesi
•4-C personelinin de sosyal yardımlardan faydalanması sağlanması
•Bu kapsamdaki personelin fazla çalışma ücretinden faydalandırılmaması, ILO sözleşmelerine ve insan haklarına aykırı bir uygulamadır. 4-C personeline de fazla mesai ücreti ödenmesi
•4/C statüsünde istihdam edilen personelin; eş durumu dolayısıyla yer değiştirmesi ve askerlik dönüşü göreve başlamasının sağlanması
•4/C statüsünde istihdam edilen personel üzerinde yöneticiler ve amirler tarafından oluşturulan keyfi uygulamalara son verilmesi
•4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerinin, görev tanımlarının yapılması, sicil ve taltif uygulamaları gibi konularda yasal mevzuat çalışmaları yapılması
•Sözleşmeler için damga vergisi ödemesi zorunluluğunun kaldırılması, 6111 sayılı torba kanunla diğer sözleşmeli personel için getirilen bu hakkın 4-C’li personel için de geçerli olabilmesi amacıyla düzenleme yapılması.
www.4cmagdurlari.blogspot.com
I. ÖZELLEŞTİRME KAPSAMINDA BULUNAN KURULUŞLARDA ÇALIŞAN PERSONEL
•4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanunun 22’ nci maddesine göre yapılan personel nakillerinde, nakle tabi tutulan personelin Devlet Personel Başkanlığına bildirim tarihlerinin yıl içinde farklılıklar göstermesi nedeniyle, Vergi Usul Kanunu uyarınca yapılan vergi oranlarındaki artış, fark tazminatına esas tutulan ücreti düşürmektedir. Bu mağduriyetin giderilmesi için nakle tabi tutulan personelin Ocak ayı başındaki maaşlarına yıl içinde yapılacak artışlar eklenerek belirlenecek rakamın baz alınması
•Özelleştirme Uygulamaları kapsamındaki kuruluşlarda görev yapan personelden, devir aşamasında özelleşen kurumunda çalışmayı tercih edenlere, 1 yıl süre ile iş güvencesi sağlanması ve bu süre içinde çalışanın isteği halinde Devlet Personel Başkanlığı’nca başka kurumlara nakledilme hakkının verilmesi
•4046 Sayılı Özelleştirme Uygulamaları hakkındaki kanun doğrultusunda kurumu devredildikten sonra Devlet Personel Başkanlığı kanalıyla diğer kurumlara atanacak personelin atanacağı il ve kurumlardaki durumuna uygun boş kadroları bilgisayar ortamında görüp, tercih yapabilmesi için gerekli düzenlemenin yapılması
•Özelleştirilen kurumlarda çalışanların diğer kurumlara dağıtımında mutlaka sendikaların temsilci bulundurulmasına imkân sağlanması
•Özelleştirme Uygulamaları kapsamındaki kuruluşlarda görev yapan Sendika ve şube yöneticilerinin aynı hizmet kolunda bulunan bir kuruma atamasının yapılması için gerekli düzenlemenin yapılması
•4046 Sayılı Özelleştirme Uygulamaları hakkındaki kanun doğrultusunda diğer kurumlara ataması yapılanların, kadro derecelerinin korunması
•Daha önceki yıllarda karar altına alınan ancak hâla uygulanmayan konulardan olan; 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi gereğince Araştırmacı olarak nakledilecek personelin, görevde yükselme mahiyetinde olmamak kaydıyla atama teklifi yapılacak kamu kurum ve kuruluşlarınca talep edilmesi halinde bu talep çerçevesinde atama yapılabilmesinin mümkün hale getirilmesi için kanuni düzenleme yapılması
•4046 sayılı Kanunun 22. maddesine göre yapılan nakillerde sendika ve şube yönetim kurulu üyelerinin ve atama yapılması istenilen kurumun yazılı talebi halinde, nitelikleri, atama yapılacak kurumlardaki boş kadro durumu dikkate alınarak aynı hizmet kolunda diğer kamu kurum ve kuruluşlarında bir kuruma atanmalarının sağlanması
Kaynak:Kamu Sen
Haberimizi Paylaşmak için aşağıdaki butonları kullanabilirsiniz.
Yasal Uyarı: Sitemizde yayınlanan haberler ve köşe yazıları yukarıdaki butonlar kullanılarak veya aktif link verilerek kullanılabilir.www.4cmagdurlari.blogspot.com
Yasal Uyarı: Sitemizde yayınlanan haberler ve köşe yazıları yukarıdaki butonlar kullanılarak veya aktif link verilerek kullanılabilir.www.4cmagdurlari.blogspot.com
TEKEL MAĞDURU
YanıtlaSilÖncelikle Türkiye Kamu Sen'e Teşekkür ederim bir Özelleştirme mağduru Tekelci olarak.
Kamu-Senli Yetkililrinde belirttiği gibi
1- Meclite Çalaışan 4/c li arkadaşlar 11 ay 29 çalışmakta ve aylıklıkları farklı.
2- Tükte Çalışan 4/c li arkadaşlar 11 ay 21 gün çalışmakta aylıkları farkılı
3- Özelleştirmeler neticesinde Kadrolu Daimi işçi olanlar sadece 11 ay çalışmakta ve askari ücretle çalışmakta çünki yılın 1 ayında çalışmamakta ve her yıl işe başladığında damga vergiside eklenince askari ücrete eşit duruma geleyor aylığımız.
4- Özelleşmeler neticesinde birçok kurumun personeli tüm haklarıyla yapılan anlaşmalarla devredilen kurumda kalıyor.
5- Telekom- Çaykur- Seka- YSE Yani Şimdiki Özel İdareler buralardaki işçiler istihdam fazlası olarak dağıtıldı tüm haklarıyla.
6- Özelleşen yerlerdeki personel Memur tüm haklarıyla Diğer Sözleşmeli personel ise Önce Kadroya alındı sonra Tüm Haklarıyla diğer kurumlara dağıtıldı.
7- Özeleşen Kurumlardaki Memurlar tüm Haklarıyla İşlerin ise tüm hakları alınarak İş imkanı verilmiş ama adeta işkence sayılan bir iş statüsünde..
Şimdi bütün bünlara bakarak yapılan bu Özelleştirmeler neticesinde çalışanlar arasında bu kadar ayırım yapılırken siz kalkıp hangi ADALET'ten Hangi DEMOKRASİ'den hangi EŞİTLİK'ilkesinden, Hangi Hak,Hukuk'tan söz edebilir ve bu kadar Adaletsizlik,Ayrımcılık yapılırken Türkiyenin çağ atladığını 70 milyonun gözü içene bakarak söylüyebilirsiniz. Nasıl biz Özelleştirme Mağdurlarına biz size Merhamet ettik diyebiliyorsunuz??
18 yıl Daimi Kadrolu Çlışırken şimdi Kısmi Zamanlı,Geçici, Sözleşmeli,Çok İstisnai Bir Çalışma, Mevsimlik Çalışan daha doğrusu kimsenin tarif bile edemediği bir statüde çalışıyoruz ve hiç bir hakka sahip olmayan bir statüde çalışıyoruz..
18 yıl çalıştıkdan sonra yeni işe başlamış bir arkadaşla ayı hakalara sahip ve aynı aylığı alıyoruz varmı böyle bir Adalet.sayın Sendikacı ve Bizleri perişan eden Merhametli yöneticiler sizleri ALLAH'a Havele ediyoruz...
Kamu Sen olduğu gibi ne sorunlar varsa sözleşme dosyasına 4c lilerin haklarını koymuş ve iktidardan istemiş bundan dolayı kamu seni takdir etmemek vicdansızlık olur.Memur sen ise tam bir şark kurnazlığı ile sağ gösterip sol vuruyor çok güdük ve oyalama taleplerle 4c lileri sözleşmeye taşıyor Ama maalesef Memur sen büyük sendika olarak sözleşmeye oturuyor ve talepleri çok ama çok yetersiz.Kesk ise maalesef daha güçlü olması gereken bir konumda.
YanıtlaSilkamuseni taktir ediyorum bukonular la il gili masada da yüksesle bu adalet siz liği konuşursa ne cevap verecek ler merak ediyorum
YanıtlaSilBende sizler gibi kamusene teşekkür ediyorum ARKADAŞLAR fakat ben hiç inanmıyorum biz 4/c.lilerin kadroya alnacağına veya maaşların özlük haklarımızı iyileştirileceğini çünkü hep söz verilip sonra bişeyleri bahane edip uygulamadan vazgeçiliyor inşallah sonumuz hayır olur sayın 4/c.li arkadaşlar ALLAH büyüktür birgün bizim yüzümüzü.de güldürür.
YanıtlaSilarkadaşlar duyumlarıma göre ne kadro var nede bir iyileştirme , hatta aile yardımının dahi verilmeyeceği yalnızca ufak tefek iaşelerle ilgili iyileştirmeler yapıalacağı yani 4c yi kaldırmayacaklar ve kadro yada maaşda bir değişilik olmayacağı.Hadi geçmiş olsun hepimize
YanıtlaSilBENDE 4/C YE FAZLA BİR ŞEY VERECEKLERİNİ DÜŞÜNMÜYORUM BİZE ALLAH YARDIM ETSİN KUL HAKKI VERMEKLE ÖDENİR.
YanıtlaSil